”Osta ja pidä” -strategiaa noudattavien sijoittajien
yksi tärkeimmistä tehtävistä on löytää keskimääräistä parempia yhtiöitä, ns.
laatuyhtiöitä, joiden voi odottaa tekevän liiketoimintaan sijoitetulle
pääomalle selvästi pääoman kustannuksen ylittävää tuottoa. Vielä kun sijoittaja
onnistuu ostamaan tällaista yhtiötä edulliseen tai vähintäänkin kohtuulliseen
hintaan, esimerkiksi jonkin talouskriisin aikana, voidaan puhua onnistuneesta
sijoitustoiminnasta. Koska markkinataloudessa kilpailun kiristyminen johtaa
loppujen lopuksi yritysten ”ylisuurien” tuottojen katoamiseen (houkuttelevilla
toimialoilla kilpailu lisääntyy), on jonkin kilpailuedun saavuttaminen ainoa
keino keskimääräistä parempien tuottojen ylläpitämiseen. Kilpailuetu pitää
potentiaaliset alalle tulijat loitolla, jolloin alan poikkeuksellisen hyvä
kannattavuus säilyy ja alalla jo olevat voivat nauttia siitä. Kuten aikaisemmassa
blogi-merkinnässäni kirjoitin, potentiaaliset kilpailijat voidaan pitää
parhaiten loitolla seuraavien etujen avulla:
– Yritys omistaa ainutlaatuista aineetonta pääomaa
– Yritys saavuttaa johtavan aseman markkinoilla,
joilla tuotteen vaihtamiskustannukset ovat suuret
– Yritys on selkeä markkinajohtaja liiketoiminnassa,
jossa liiketoimintamalli perustuu ns. ”verkostovaikutuksiin”
– Yritys toimii suuressa mittakaavassa
Sijoittajalle yhtiön kilpailuetujen tunnistaminen ei
kuitenkaan pelkästään riitä, vaan hänen tulisi kyetä arvioimaan myös
kilpailuedun kestävyyttä eli sitä kuinka kauan yhtiö kykenee ylläpitämään
poikkeuksellisen hyvää kannattavuutta. Tämä on todella haastavaa eikä kukaan
tietenkään kykene antamaan oikeita vastauksia etukäteen. Tästä huolimatta
valistuneiden arvioiden laatiminen kannattaa, sillä mitä pitempään kilpailuetu
säilyy, sitä paremmista tuotoista sijoittaja voi nauttia. Ihanteellisessa
tilanteessa sijoittaja löytää yhtiön, jonka kilpailuedun voi pomminvarmasti
odottaa kestävän esimerkiksi vähintään kymmenen vuotta (esim. patenttien
ansiosta), mutta markkinat hinnoittelevat yhtiölle esimerkiksi vain muutaman
vuoden pituista ”kilpailuetuperiodia” (Competitive Advantage Period, CAP).
Miten sijoittaja sitten voi analysoida näiden
kilpailuetuperiodien pituuksia? Entä kuinka kestäviksi markkinat tällä hetkellä
arvioivat Helsingin pörssin laadukkaimpien yhtiöiden kilpailuedut? Lähdetään
liikkeelle kilpailuetuperiodin käsitteestä ja käydään sen jälkeen läpi
kilpailuetuperiodin määrittäminen ja kuinka sijoittaja voi hyödyntää ko.
viitekehystä oman osakeanalyysinsa tukena.
Kuva 1. Kilpailuetuperiodi.
Kilpailuetuperiodin konseptin kehittivät Miller ja
Modigliani jo vuonna 1961. Heidän mukaansa kilpailuetuperiodin pituus voidaan
johtaa yrityksen arvoa (EV) kuvaavasta yhtälöstä:
EV = (NOPAT / WACC) + (I x (ROIC – WACC) x CAP) /
(WACC x (1+WACC))
Yhtälössä NOPAT kuvaa liikevoittoa verojen jälkeen
(Net Operating Profit After Taxes), WACC pääoman kustannusta (Weighted Average
Cost of Capital), ROIC sijoitetun pääoman tuottoa (Return On Invested Capital),
I vuotuisia investointeja kiinteään omaisuuteen tai käyttöpääomaan ja CAP
kilpailuetuperiodia (Competitive Advantage Period). Miller & Modiglianin
yhtälön mukaan yrityksen arvo koostuu kahdesta komponentista: arvo ilman
kilpailuetuun perustuvaa kasvua (=NOPAT/WACC) ja uusien kasvuinvestointien
tuottama lisäarvo (=(I x (ROIC – WACC) x CAP) / (WACC x (1+WACC))). Mikäli
yhtiöllä ei ole kilpailuetua, sen kasvuinvestoinneilla ei ole mitään arvoa.
Toisin sanoen, kun CAP on nolla, yhtiön arvo perustuu vain nykyiseen
tulostasoon (yhtälössä summan jälkimmäinen komponentti muodostuu nollaksi).
Yhtälö osoittaa toteen sen, ettei liikevaihdon tai edes tuloksen kasvattaminen
välttämättä lisää yhtiön arvoa lainkaan. Tämä on ymmärrettävää, sillä kasvu
vaatii aina uutta kiinteää omaisuutta tai käyttöpääomaa (enemmän saatavia,
suuremmat varastot, lisää koneita ja laitteita) ja nämä hankinnat täytyy
rahoittaa jollakin tavalla (käytetään rahaa kassasta, tehdään osakeanti, lainataan
pankilta). Tämä puolestaan on aina pois sijoittajilta (esim. kassaa ei voi
käyttää osinkoihin, osakeantiiin osallistuminen estää sijoittajaa käyttämästä
varoja tuottavimpiin sijoituksiin, lainan korot syövät sijoittajille
jakokelpoisia varoja). Näin ollen yrityksen arvo on sitä suurempi mitä
pidempikestoinen (mitataan CAPilla) ja mitä vahvempi (mitataan ROICin ja WACCin
erotuksella) kilpailuetu yhtiöllä on.
Muotoilemalla yhtälö uudelleen saadaan:
CAP = (EV x WACC – NOPAT) x (1+WACC) / (I x (ROIC –
WACC))
Kilpailuetuperiodin pituus eli se kuinka monta vuotta
yhtiö kykenee tekemään sijoitetulle pääomalleen pääomakustannusta korkeampaa
tuottoa, riippuu useista eri tekijöistä. Edellä mainittujen alalle tulon
esteiden (aineeton pääoma, vaihtamiskustannukset, verkostovaikutus,
mittakaavaetu) lisäksi toimialan muutosnopeudella on merkittävä vaikutus.
Nopeasti muuttuvilla toimialoilla (esim. teknologiaintesiivisillä aloilla)
kilpailuetujen ylläpitäminen on hyvin haasteellista. Johtavan yhtiön on
jatkuvasti pysyttävä kehityksen kärjessä, jotta kilpailijat eivät mene ohi. Nokia on tästä erittäin
hyvä esimerkki. Vastaavasti staattisilla aloilla, joilla tuotteet eivät muutu
jatkuvasti, johtavan yrityksen kilpailuedun voi olettaa kestävän pitkään.
Esimerkiksi virvoitusjuomateollisuudessa Coca colan ja Pepsin kilpailuetujen
horjuttaminen on hyvin vaikeaa. Tuotteet ovat yksinkertaisia ja pysyneet
samanlaisina vuodesta toiseen. Ei ole olemassa mitään syytä odottaa uusia
innovaatioita, joiden myötä jokin kilpailijoista syrjäyttäisi johtavan
kaksikon.
Arvioimalla toimialan muutosnopeutta ja alalle tulon
esteitä, sijoittaja voi muodostaa näkemyksen yhtiön kilpailuedun kestävyydestä.
Näiden tekijöiden analyysin rinnalla kannattaa tarkastella yhtiön
historiallista ja nykyistä sijoitetun pääoman tuottoa (tai tarkemmin ottaen
sijoitetun pääoman tuoton ja pääomakustannuksen erotusta). Tämä kertoo
selkeästi kuinka vahva yhtiön kilpailuetu on. Erityisen korkea pääoman tuotto
kertoo yhtiön hyvästä asemasta toimialalla, jolloin kilpailijoiden
mahdollisuudet kilpailuedun murtamiseen ovat mitä todennäköisimmin heikot.
Edellä kuvatun nojalla on selvää, että CAP on hyvin
kriittinen komponentti yhtiön arvonmäärityksessä. Oman kokemukseni perusteella
pörssin tai talouden laskukausina parhaiden yhtiöiden (muilla yhtiöillähän kilpailuetuja
ei ole) kilpailuetujen pituus aliarvioidaan ja nousukausina se vastaavasti
yliarvioidaan. Kuten mitkä tahansa yhtiön arvoon vaikuttavat komponentit, myös
CAP siis elää ajassa sen perusteella mitä sijoittajat sen pituudesta
ajattelevat. Monilla sijoittajilla, ammattilaiset mukaan lukien, on myös
taipumus yliarvostaa keskinkertaiset yhtiöt, sillä niidenkin arvonmäärityksessä
noudatetaan useimmiten perinteistä kaksivaiheista DCF-mallia, jossa yhtiön arvo
muodostuu tarkan ennusteperiodin (esim. 10 vuotta) ja päätearvon summana. Myös
keskinkertaisilla yhtiöillä (joilla tarkoitan tässä tapauksessa yhtiöitä, jotka
eivät omaa kilpailuetua) tarkka ennusteperiodi sisältää lähes poikkeuksetta
kasvuoletuksen (esim. yhtiön liikevoitto kasvaa 5 % vuodessa), vaikkei kasvu
ilman kilpailuetua luo lainkaan arvoa, kuten merkinnän alussa esitettiin.
Toisin sanoen kasvu vaikuttaa yhtiön arvoon vain laatuyhtiöiden (joilla
tarkoitan tässä tapauksessa yhtiöitä, joilla on kilpailuetu) kohdalla. Koska
kaksivaiheinen DCF ikään kuin pakottaa käyttäjän olettamaan yhtiölle
kilpailuedun ainakin muutamaksi vuodeksi, se ei sovellu
keskivertoyhtiön (heikosta yhtiöstä puhumattakaan) arvonmääritykseen.
Keskivertoyhtiön arvo on yksinkertaisesti vain oikaistun tasearvon suuruinen
(mm. T&K- ja markkinointikulut huomioitava), mutta tämä on kokonaan toinen
tarina, johon ei tässä kohtaa ole syytä mennä. Laatuyhtiön, joka ei löydä
yli pääomakustannuksen tuottavia uusia investointikohteita enää
tulevaisuudessa, arvo puolestaan on ”normalisoidun” tuloksen ja
tuottovaatimuksen (pääomakustannuksen) osamäärä (NOPAT / WACC), kasvoipa se
kuinka nopeasti tahansa.
Kuva 2. Yrityksen arvon komponentit.
Tutkimusten perusteella kilpailuedut kestävät
keskimäärin 10-15 vuotta. Vaihteluväli on kuitenkin hyvin suuri, sillä
heikoimmillaan kilpailuedut ovat kadonneet alle parissa vuodessa, kun taas
parhaimmillaan ne voivat kestää jopa yli 20 vuotta. Nyrkkisääntönä voidaan
pitää, että korkeiden arvostuskertoimien (esim. P/E) yhtiöillä CAP on pitkä,
matalien kertoimien yhtiöillä lyhyt. Esimerkiksi Microsoftin ja Coca colan
kaltaisilla yhtiöillä CAP on pitkälti yli 20. Määrittämällä potentiaalisten
sijoituskohteidensa markkinaperusteiset CAP-luvut (MICAP, market-implied CAP)
eli markkinoiden odotukset kilpailuetujen kestävyydestä, sijoittaja voi löytää
aliarvostuksen lähteitä. Mikäli sijoittajan oma analyysi viittaa selvästi
pitempään kilpailuetuperiodiin (CAP), on kyse hyvästä ostopaikasta. Mitä
suurempi on MICAPin ja CAPin ero, sitä paremmasta ostotilaisuudesta on kyse.
Määritetään seuraavaksi Helsingin pörssin mielestäni
kymmenen laadukkaimman yhtiön MICAPit hyödyntämällä Miller & Modiglianin
kaavaa. Luonnollisesti joudumme tekemään oletuksia yhtiöiden tulevista pääoman
tuotoista (ROIC), investoinneista (I) ja pääoman kustannuksesta (WACC), sillä
kaavassa vain liikevoitto verojen jälkeen (NOPAT) ja yritysarvo (EV) ovat muuttujia,
jotka kuvaavat yhtiön nykytilannetta (kun oletetaan nykytulostason olevan
”normaali”). Käytetään CAP:n määrittämisessä Inderesin ennusteita niin, että
ROIC ja I ovat vuosien 2014-2018 ennusteiden keskiarvo (poislukien Sampon I, jossa olen itse
ennustanut mukaan mahdollisen epäorgaanisen kasvun
investoinnit, koska Sampon ei tarvite juurikaan investoida kiinteään
omaisuuteen), WACC on Inderesin määrittämä pääomakustannus ja NOPAT on
Inderesin vuoden 2014 ennuste. EV saadaan yhtiön markkina-arvon ja
nettovelkojen summana.
Tulokset on nähtävillä alla olevassa taulukossa.
Taulukko 1. Yhtiöiden kilpailuetuperiodien (CAP) pituus.
Taulukosta 1 nähdään, että markkinat arvioivat
tarkastelussa olevien Helsingin pörssin kymmenen laatuyhtiön kilpailuetujen
kestävyydeksi pääosin alle 10 vuotta. Keskimääräinen kilpailuetuperiodin pituus
on ko. yhtiöillä 11 vuotta. Vaihtelu on suurta, kuten olettaa saattoi. Sampolle
markkinat ennustavat peräti 32 vuoden mittaista kilpailuetua, kun taas toisessa
ääripäässä Lassila &
Tikanojan (L&T) uskotaan kykenevän ylläpitämään
kilpailuetua vain noin vuoden. Sampon tapaan myös Fortumin (18 vuotta) ja Revenion (17 vuotta)
kilpailuetuperiodit ovat todella mittavat. Kun miettii jokaisen näiden kolmen
yhtiön asemaa omalla markkinallaan, tuloksia on vaikea kyseenalaistaa. Fortumin
voi hyvin odottaa tekevän muutaman prosenttiyksikön verran pääomakustannusta
parempaa tuottoa vielä vuosikymmenienkin päästä. Regulatiiviset tekijät
pitänevät tästä huolen. Revenio puolestaa dominoi markkinaansa ensin patenttien
avulla ja sen jälkeen saavuttamallaan pitkällä etumatkalla liittyen
jakelukanaviin ja teknologiaan. Sampo puolestaan jyrää paikallisen
mittakaavaetunsa turvin. Tästä huolimatta CAPit ovat näillä kaikilla yhtiöillä
sen verran suuria, että negatiivisiin yllätyksiin ei ole varaa. Siksi en
ensimmäisenä poimisi näitä yhtiöitä nykyhinnoilla salkkuuni.
CAPilla mitattuna keskikastiin kuuluvat Kone (9 vuotta), Konecranes (8 vuotta) ja Rapala (7 vuotta).
Mielestäni on hyvin loogista, että markkina ei näe näiden yhtiöiden
kilpailuetuja yhtä pitkäkestoisina kuin Sampon, Fortumin ja Revenion. Lähemmäs
kymmenen vuoden CAPit ovat realistisia, mutta eivät tarjoa ainakaan minusta
erityisen hyvää ostosaumaa.
Matalimmat kilpailuetuperiodit markkina uskoo olevan Exelillä (6 vuotta), Nokian
Renkailla (6 vuotta), Tikkurilalla (4 vuotta) ja
Lassila & Tikanojalla (1 vuosi). Analyysimme johtopäätös onkin, että
näiden yhtiöiden kohdalla markkina saattaa aliarvioida kilpailuetujen
kestävyyden. Itselleni ehkä suurin yllätys on Tikkurilan vain 4 vuoden pituinen
CAP. Pidän hyvin todennäköisenä, että yhtiö kykenee ylläpitämään selvästi
pääomakustannusta korkeampaa pääoman tuottoastetta tätä pitempään.
Tällainen analyysi on hyvin pelkistetty eikä se ota
kantaa esimerkiksi muiden komponenttien (ROIC, WACC ja I) realistisuuteen.
Mutta jälleen kerran: CAP on yksi hyvä työkalu sijoittajan analyysipakkiin. Se
ei yksistään välttämättä kerro mitään yhtiöiden houkuttelevuudesta, mutta se
auttaa sijoittajaa hahmottamaan kilpailuedun vaikutusta paremmin.
Kuva 3. Markkinan odotus yhtiöiden kilpailuetujen kestävyydestä (vuosina).
Kuten aiemmin todettu, laatuyhtiöillä yhtiön arvo
koostuu sekä nykyliiketoiminnan arvosta että kilpailuedullisiin toimintoihin
kohdistuvien uusien investointien arvosta. Kuten myös muistamme, laatuyhtiöiden
nykyliiketoiminnan arvo on aina yhtä kuin NOPAT/WACC (ns. EPV, Earnings
Power Value). Kun vähennämme laatuyhtiöiden yritysarvosta (EV)
nykyliiketoiminnan arvon (EPV), saamme selville yhtiöiden kilpailuetuperiodien
arvon (CAPV) eli kilpailuedullisiin toimintoihin kohdistuvien uusien
investointien arvon. Näiden määrittäminen auttaa hahmottamaan yhtiöihin
sisältyvää riskiä, sillä mitä enemmän uudet investoinnit selittävät
yhtiön arvosta, sitä enemmän arvo ja pörssikurssi romahtavat kun yhtiö jonain
päivänä menettää etunsa.
Taulukko 2. Yritysarvo (EV), nykyliiketoiminnan arvo (EPV) ja kilpailuetuperiodin arvo (CAPV).
Kuten taulukosta 2 nähdään, Lassila & Tikanoja on
tarkasteltavista yhtiöistä vähäriskisin siinä mielessä, että yhtiön
kilpailuetuperiodi selittää vain 11 % sen arvosta. Jos kilpailuetu menetetään,
osakekurssi ei dramaattisesti laske. Revenio puolestaan on tästä näkökulmasta
katsottuna korkeimman riskin yhtiö, sillä patenttien ja muiden kilpailuedun
lähteiden ehtyessä yhtiön arvo tulee laskemaan huomattavasti.
Kilpailuetuperiodin arvo on sitä suurempi mitä isompi
on yhtiön pääoman tuoton ja pääomakustannuksen ero ja mitä pitempi
kilpailuetuperiodi on. Esimerkiksi Koneen kilpailuetuperiodi selittää
merkittävän osan (39 %) yhtiön arvosta, vaikka CAP on ”vain” 9 vuotta. ROICin
ja WACCin ero kun on peräti 45,5 %-yksikköä. Sampolla osuus on suunnilleen
sama, vaikka CAP on lähes nelinkertainen. ROICin ja WACCin ero kun on vain 3,3
%-yksikköä.
__________
Kirjoittaja omistaa tekstissä
mainituista yhtiöistä Exeliä, Fortumia, Konecranesia ja Sampoa.
Sijoitusneuvonta on luvanvaraista
toimintaa. Tässä blogissa esitetyt ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Kukaan
ei voi antaa oikeita neuvoja tuntematta sijoittajan taloudellista tilannetta,
sijoitushorisonttia, riskinsietokykyä tai muita hänen sijoitussuunnitelmansa
yksityiskohtia. Pelkästään blogin välityksellä ei ole myöskään mahdollista
käsitellä sijoituskohteita sillä tarkkuudella kuin jokaisen sijoittajan tulisi
tehdä ennen sijoituspäätöksen tekoa.
Kuvalähde: valuewalk.com
Blogimerkinnän kommentit:
hsoras
Erinomainen kirjoitus!
Liiketoiminnan skaalautuvuus (kuten oma henkilökohtainen työnteko) on
mielestäni myös hyvä pointti, kun miettii yhtiöiden kilpailuetua.
toukokuu 27, 2014 at 12:12 am
Thomas Brand
Hämmästyttävän mielenkiintoinen
kontribuutio Nordnetin blogin pitkään historiaan.
Tämä ansaitsee tulla luetuksi.
huhtikuu 8, 2014 at 1:13 am
Random Walker
Kiitos, Thomas!
R.W.
huhtikuu 16, 2014 at 2:24 pm
JK
Kiitos mielenkiintoisesta
artikkelista. Tuosta voisi saada taas hyvän lisätyökalun sijoitusten
valikointiin. Itseäni jäi mietityttämään tuo L&Tn 1 vuoden
kilpailuetuperiodi. L&Tn näkyvä bisnes on jätteenkeruuta ja kierrätystä.
Itselleni on ainakin vaikea nähdä heidän asemansa muuttumista vuoden aikana.
Miten itse tuota tulkitset? Vai olenko ymmärtänyt tekstisi väärin? Mitä muita
lukuja tutkailet tarkimmin tuon CAPin seurana vahvistamaan tai kumoamaan
johtopäätöksesi?
All-in L&T?
huhtikuu 6, 2014 at 11:20 pm
Random Walker
Kiitos kommenteista ja
kysymyksistä, JK!
L&T:n kohdalla on syytä
huomioida suhteellisen suuret odotetut investoinnit sekä todella alhainen
pääomakustannus. Olen käyttänyt tässä kirjoituksessa suoraan Inderesin
ennusteita, mutta jokaisen sijoittajan kannattaa tietysti pohtia itsekseen
ovatko ennusteet realistisia tai mikä on oma tuottovaatimus ko. yhtiölle.
Tutkin siis itse esimerkiksi sitä ovatko ennustetut investoinnit oikeassa
suhteessa odotettuun kasvuun ja yhtiön sen hetkiseen tulostasoon. Jos
investointien määrä yliarvioidaan, kilpailuetuperiodi aliarvioituu ja
päinvastoin. Pääomakustannuksella on tässäkin menetelmässä merkittävä vaikutus.
Jos käytetään alhaista pääomakustannusta, malli antaa matalia
kilpailuetuperiodeja, koska tällöin yrityksen sijoitetun pääoman tuoton ja
pääomakustannuksen ero muodostuu suuremmaksi kuin korkeampaa pääomakustannusta
käytettäessä (CAP-kaavan nimittäjä suurenee). Luonnollisesti tämä ”ylituotto”
(ROIC – WACC) kasvaa myös sen mukaan mitä suurempaa pääoman tuottoa käytetään.
Siksi tarkistan aina myös sen realistisuuden.
Kuten voit itse lukuja kaavaan
syöttämällä havaita, L&T:n pääoman tuoton ollessa tulevaisuudessa
esimerkiksi vain 15 % (yhden %-yksikön alhaisempi kuin Inderesin ennsute),
pääomakustannuksen 8 % (suunnilleen keskimääräisen riskin omaavan yhtiön WACC)
ja investointien vaikkapa 30 mEUR vuodessa (jolloin investointien suhde
liikevoittoon verojen jälkeen olisi 79 % eli lähempänä ”normaalia”),
kilpailuetuperiodiksi muodostuukin noin 6 vuotta. Eli taas kerran voidaan
toistaa sama asia: laskelmat ovat hyvin herkkiä pienille muutoksille
ennusteissa.
Sijoitusneuvoja en voi enkä halua
tässä blogissa antaa eli voin vain kertoa mitä itse teen. Ja kuten saatoit
arvatakin, en missään nimessä itse menisi all-in yhteen yritykseen pelkästään
tämän laskelman perusteella (enkä minkään muunkaan laskelman perusteella).
Minkään mallin tulosten ei pidä antaa sokaista, vaan ne perusasiat
(hajauttaminen etunenässä) kannattaa aina muistaa.
R.W.
huhtikuu 16, 2014 at 2:20 pm
Pertti K.
Joo ilman muuta hei.
Laita kaikki hillo roskapönttöjen kolisteluun.
huhtikuu 14, 2014 at 11:48 pm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti