Konecranesin ja
Terexin fuusio ei ole enää uusi uutinen, mutta näkemyksiäni yritysjärjestelystä
on kyselty viime aikoina eri yhteyksissä sen verran tiheästi, että ajattelin
kirjoittaa aiheesta ihan oman blogimerkinnän. Miten Konecranesin nykyomistajien
tulisi yrityskauppaan suhtautua? Mitkä ovat fuusion hyödyt ja haitat? Ovatko
järjestelyn ehdot hyvät nykyomistajille? Mikä on näkemykseni tulevan yhtiön
laadusta? Miten Konecranesin osake tulisi arvostaa fuusiouutisen jälkeen? Mm.
näihin kysymyksiin pyrin vastaamaan tässä kirjoituksessa. Keskityn fuusioon
pääosin numeroiden valossa ja jätän tarkastelun ulkopuolelle yhtiöiden
strategisen analyysin.
Konecranesin
ja Terexin fuusio lyhyesti
Tämän vuoden
ensimmäisen puoliskon aikana tapahtuvassa fuusiossa on kyse osakevaihdosta,
jossa Terexin osakkeenomistajat saavat 0,8 Konecarensin osaketta kustakin
Terexin osakkeesta. Konecranesin osakkeenomistajat omistavat 40 % ja Terexin
osakkeenomistajat 60 % uudesta yhtiöstä. Uuden yhtiön nimi on Konecranes Terex
Oyj ja se on tarkoitus listata sekä Helsingin että New Yorkin pörssiin. Yhtiön
virallinen kotipaikka tulee olemaan Suomi.
Lähtökohtaisesti
yrityskaupat ovat järkeviä silloin (ja vain silloin), kun 1) ostettava kohde on
aliarvostettu, 2) ostettava yritys on huonosti johdettu ja johto voidaan
vaihtaa tai 3) osto tuo synergiahyötyjä. Konecranesin ja Terexin
yritysjärjestelyssä ei ole selkeästi ostavaa osapuolta, joten kyse on
yhteenliittymästä. Käytännössä Konecranesin ja Terexin fuusiolla haetaan siis
synergiahyötyjä. Yleisesti ottaen synergiat voivat liittyä kasvuun,
kustannuksiin, veroihin ja rahoitukseen. Tässä tapauksessa fuusioyhtiö
tavoittelee kustannuksiin ja veroihin liittyviä synergiahyötyjä. Toisin sanoen
Konecranesin mittakaavaan perustuva kilpailuetu vahvistuu kiinteiden
yksikkökustannusten alentuessa (voidaan puhua defensiivisista synergioista) ja
verorasitus kevenee sekä suoraan kokonaisveroasteen alentuessa uuden yhtiön
kotipaikan sijaitessa Suomessa että välillisesti velkaantumismahdollisuuksien
paranemisen myötä. Koska fuusion synergiatavoitteet liittyvät nimenomaan
kustannuksiin ja veroihin, pidän niiden saavuttamismahdollisuuksia
keskimääräistä parempana. Usein näkee fuusioita ja yritysostoja perusteltavan
vain kasvusynergioilla (offensiivisilla synergioilla) eli hinnoitteluvoiman
paranemisella ja/tai volyymin lisääntymisellä. Kokemukseni mukaan
kasvusynergiat toteutuvat huomattavasti epätodennäköisemmin kuin
kustannussynergiat.
Tavoiteltujen hyötyjen
toteutumisen todennäköisyyden näkökulmasta fuusio näyttää Konecranesin
nykyomistajan kannalta siis ihan hyvältä ja useimmat analyytikot
pitävätkin fuusiota positiivisena. Tämä on kuitenkin vain yksi, se kaikkein
helpoin, osa analyysia. Koko yritysjärjestelyn järkevyys Konecranesin
nykyomistajien kannalta riippuu lisäksi siitä millaisilla ehdoilla kauppa on
tehty (hinta) ja millainen yhtiö Terex on (laatu). Uuden mahdollisen omistajan
näkökulmasta mielenkiinto kohdistuu lisäksi siihen, millä hinnalla Konecranesia
tällä hetkellä saa ostettua pörssistä. Katsotaan siksi seuraavaksi miltä
Konecranesin ja Terexin liiketoiminnan näyttävät, minkä hinnan Konecranesin
nykyomistajat loppujen lopuksi joutuvat Terexistä maksamaan ja millaiselta Konecranesin
osakkeen arvostus pörssissä tällä hetkellä näyttää suhteessa fuusion hyötyihin
ja haittoihin.
Konecranesin
ja Terexin nykyiset liiketoiminnat
Analyytikoiden
konsensusennuste Konecranesin tämän ja ensi vuoden liikevaihdoksi on 2,1
miljardia EUR (2014: 2,0 miljardia EUR). Terexin liikevaihdon ennustetaan myös
pysyvän tasaisena ollen 6,4 miljardia USD eli 6,0 miljardia EUR niin tänä kuin
ensi vuonnakin (2014: 7,3 miljardia USD eli 6,6 miljardia EUR).
Konecranesin tämän
vuoden liikevoitto jää hieman ”normaalitasosta” konsensusennusteen ollessa 70
mEUR, mutta esimerkiksi Inderes ennustaa jo ensi vuodelle paluuta
tavanomaisemmalle tasolle eli 113 mEUR:oon (2014: 116 mEUR). Terexin
liikevoiton ennustetaan olevan tänä vuonna 420 mUSD eli 382 mEUR ja ensi vuonna
440 mUSD eli 400 mEUR (2014: 423 mUSD eli 385 mEUR).
Uuden
Konecranes Terexin laatu ja synergiahyödyt
Osien summana voimme
arvioida Konecranesin ja Terexin muodostaman kokonaisuuden normaaliksi
liikevaihdoksi 8,0 miljardia EUR, mikä vastaa vuosien 2015 ja 2016
yhtiökohtaisia ennusteita. Liikevoiton osalta 2015 ennuste (452 mEUR) on
”normaalitasoa” heikompi, joten esimerkiksi 2016 ennusteen (513 mEUR) tai 2014
toteuman (500 mEUR) käyttäminen olisi järkevämpää arvioitaessa uuden yhtiön
tulevaa liikevoittotasoa (ilman synergiahyötyjä). Koska haluan aina pitää
laskelmani mieluummin liian pessimistisinä kuin liian optimistisina, arvioin
Konecranes Terexin liikevoitoksi (ilman synergiahyötyjä) 490 mEUR
(keskimääräinen liikevoitto 2014-2016e).
Konecranesin mukaan
fuusion synergiahyötyjen vaikutus liikevoittoon on vähintään 110 mEUR. Fuusion
aikaisiksi kertaluonteisiksi kustannuksiksi arvioidaan myös 110 mEUR. Jos
synergiat toteutuvat täysimääräisesti Konecranes Terexin liikevoitto tulee
olemaan 600 mEUR (490 mEUR + 110 mEUR).
Taulukko 1.
Konecranesin, Terexin ja näiden yhteenliittymän (ilman synergiahyötyjä)
liikevaihto, liikevoitto ja liikevoitto-% 2014-2016e sekä uuden fuusioyhtiön
(Konecranes Terex) vastaavat luvut synergiahyötyjen toteutumisen jälkeen
(Terexin luvut on muutettu US dollareista euroiksi kurssilla 1 EUR = 1,1 USD).
Koska Konecranes on
huomattavasti Terexiä laadukkaampi ja pienempi yhtiö, tulee uusi yhtiö olemaan
kokonaisuudessaan nykyistä Konecranesia heikompi. Normaalitilanteessa
esimerkiksi oman pääoman tuotto on Konecranesilla lähes kaksinkertainen
Terexiin nähden. Sijoitetun pääoman tuotossa ero on vielä suurempi Terexin
suuremmasta velkavivusta johtuen. Synergiat luonnollisesti parantavat uuden
kokonaisuuden tuottoa jonkin verran, mutta laskelmieni mukaan ilman vähemmän
tärkeiden liiketoimintojen myyntejä uuden yhtiön oman pääoman tuotto ylittää
vain niukasti laatuyhtiöille asettamani rajan.
Uuden Konecranes
Terexin oman pääoman tuotto voidaan laskea seuraavasti:
Jos Konecranesin
normaali ROE on 18 % (kuten olen useasti aiemmissa analyyseissani perustellut)
ja Terexin 10 % (nykyhetken taso, jota voidaan pitää normaalina) ja
Konecranesin oma pääoma on nykytilanteen mukaisesti vain viidenneksen yhtiöiden
yhteenlasketusta omasta pääomasta (2,4 miljardia EUR), saamme uuden yhtiön oman
pääoman tuotoksi vain niukasti yli 15 % (jos oletamme suunniteltujen
synergioiden toteutuvan). Tällä mittarilla tarkasteltuna pidän uutta yhtiötä
siis enää vain hyvin niukasti laatuyhtiön kriteerit täyttävänä (kyse toki on
vain yhdestä mittarista).
Terex on myös
taseeltaan selvästi Konecranesia huonommassa kunnossa ja ilmoitettu 1,4
miljardin euron omien osakkeiden takaisinosto-ohjelma tulee heikentämään
Konecranes Terexin tasetta entisestään. Jo ilman omien osakkeiden
takaisinostoja Konecranes Terexin nettovelka on 1,6 miljardia EUR (josta lähes
90 % tulee Terexiltä), jolla gearing nousee 70 prosenttiin. Vaikka velkaisuus
on edelleen hallinnassa, ei uuden yhtiön tase ole lainkaan sellainen kuin
lähtökohtaisesti yhtiöiltäni odotan. Taseeltaan uutta yhtiötä ei siis missään
nimessä voi enää pitää laatuyhtiön kriteerien mukaisena.
On eittämättä selvää,
että uusi Konecranes Terex tulee sisältämään heikompia liiketoimintoja kuin
aiemmin omistamani Konecranes. Fuusio luonnollisesti tuo mukanaan
synergiahyötyjä, kuten todettu, mutta valitettavasti niidenkään
täysimääräisestä toteutumisesta ei ole mitään takeita. En myöskään näe
kilpailuedun vahvistumista (mittakaavaetu liittyen kiinteiden
yksikkökustannusten alenemiseen) niin merkittävänä hyötynä, kuin useimmat
analyytikot arvioivat. Voin toki olla väärässäkin, mutta perustan näkemykseni
Konecranesin ja Terexin nykyisiin tuoteportfolioihin, joissa päällekkäisyyksiä
ei ole mielestäni riittävän paljon. En kuitenkaan väitä, ettei uusi Konecranes
Terex olisi papereissani laatuyhtiö. Se on sitä, mutta pienemmällä
marginaalilla kuin itsenäinen Konecranes.
En siis aio myydä
osakkeitani, vaan odotan mielenkiinnolla millaisella hinnalla Konecranesia saa
parin seuraavan vuoden aikana pörssistä hankittua. On nimittäin selvää, ettei
tämän kokoluokan fuusio tule sujumaan ilman poikkeamia suunnitelmista. Ja tämä yleensä
tarkoittaa, että osakkeita saa hankittua hetkellisesti huokeaan hintaan. Toisin
sanoen minulla ei ole mitään pakonomaista hinkua hankkia osakkeita lisää, mutta
sopivalla hinnalla ostoille ei ole mitään estettä. Näin ollen seuraava
mielenkiintoinen kysymys kuuluu: mikä on Konecranes Terexin arvo fuusion
toteutumisen jälkeen ja mitä Konecranesin osakkeesta kannattaa maksaa tällä
hetkellä?
Konecranes
Terexin vapaisiin kassavirtoihin perustuva arvo
Kun meillä on tiedossa
edellä kuvatut numeeriset faktat ja oletukset, voimme laskea fuusion
toteutumisen jälkeisen Konecranes Terexin arvon. Lähestytään arvonmääritystä
sekä absoluuttisesti (laskemalla tulevien kassavirtojen nykyarvo) että
suhteellisesti (käyttämällä hinnoittelukertoimia). Aloitetaan absoluuttisella
arvonmäärityksellä ja lasketaan ensin Konecranes Terexin tuottamat kassavirrat
kolmessa eri skenaariossa: 1) synergiat toteutuvat täysimääräisesti (vahva
skenaario), 2) synergioista puolet toteutuu (kohtuullinen skenaario) ja 3)
synergiat eivät toteudu (heikko skenaario).
Fuusion myötä
muodostuneen Konecranes Terexin vapaa kassavirta lasketaan seuraavasti:
Vahvassa skenaariossa
uuden yhtiön oman pääoman tuotto on edellä kuvaamani mukaisesti 15 %. Jos
yhtiön velan kustannus on 4 % ja tavoiteltu velan osuus pidemmällä tähtäimellä
15 % (markkina-arvoilla laskettuna), voimme estimoida sijoitetun pääoman
tuotoksi 13,5 %*,
jolloin 5 % kasvua käyttämällä saamme liiketoiminnan tasolla
investointisuhteeksi 37 % (5%/13,5%). Yhtiöverokanta on 20 % uuden yhtiön
kotipaikan sijaitessa Suomessa. Synergioiden toteutumissuhde on 100 %, sillä
synergioiden oletetaan tässä skenaariossa toteutuvan täysimääräisesti. Kun nämä
ja aiemmin kirjoituksessa esittämäni liikevoittoluvut sijoitetaan kaavaan,
saadaan vahvan skenaarion vapaaksi kassavirraksi 302 mEUR [490 + 100 % x 110) x
(1 – 20 %) x (1 – 37 %)].
Kohtuullisessa
skenaariossa uuden yhtiön oman pääoman tuotto jää vahvaa skenaariota
matalammaksi, laskelmani mukaan reiluun 13 prosenttiin. Vastaavasti sijoitetun
pääoman tuotto on 12 %. Tällöin investointisuhteeksi muodostuu 42 %, koska
tehdessään matalampaa tuottoa yhtiö joutuu investoimaan enemmän saman 5 %
kasvun saavuttaakseen. Synergioiden toteutumissuhde on 50 %, sillä tässä
skenaariossa vain puolet suunnitelluista synergiahyödyistä toteutuu.
Sijoittamalla luvut kaavaan, saadaan kohtuullisen skenaarion vapaaksi
kassavirraksi 253 mEUR [(490 + 50 % x 110) x (1 – 20 %) x (1 – 42 %)].
Heikossa skenaariossa,
jossa synergiahyödyt eivät toteudu, uuden yhtiön pääoman tuotto ei parane
nykytasosta eli Konecranesin ja Terexin pääoman tuottojen painotetusta
keskiarvosta. Oman pääoman tuotto on näin ollen 11,5 % ja sijoitetun pääoman
tuotto reilu 10 %. Investointisuhteen on tällöin oltava noin 48 %, joten
vapaaksi kassavirraksi saadaan 202 mEUR [(490 + 0 % x 110) x (1 – 20 %) x (1 –
48 %)].
Käytetään seuraavaksi
edellä laskettuja vapaita kassavirtoja Konecranes Terexin arvonmäärityksessä.
Arvioin synergiahyötyjen näkyvän tuloksessa täysimääräisesti vuonna 2018, joten
laskettava arvo kuvaa tilannetta vuoden 2018 alussa. Jos oletamme Konecranes
Terexin vapaan kassavirran kasvavan tasaisesti, yhtiön liiketoiminnan arvo
voidaan laskea seuraavasti:
Koska laskemme nyt
Konecranes Terexin liiketoiminnan arvoa, emmekä osakekannan arvoa, meidän tulee
käyttää painotettua keskimääräistä pääoman kustannusta tuottovaatimuksena. Tämä
määritetään oman ja vieraan pääoman tuottovaatimuksien ja pääomarakenteen avulla
seuraavasti:
Oma tuottovaatimukseni
osakesijoituksille (omalle pääomalle) on 12 % ja käytän aina tätä oman
osto-ohjelmani aloitushinnan määrittämiseen (koska haluan sijoituksilleni
”turvamarginaalia”). Kun laskemme osakkeen fair valueta (oikeaa arvoa ilman
”turvamarginaalia”) meidän tulee käyttää markkinoiden tuottovaatimusta, joka on
matalampi. Konecranesin osakkeen fair valuen määrittämisessä olen tottunut
käyttämään 10 % oman pääoman tuottovaatimusta yhtiön riskiin pohjautuen. Jos
vieraan pääoman tuottovaatimus on aiemmin mainitun mukaisesti 4 % (arvioni
velan korkokuluista) ja tavoiteltu pääomarakenne sisältää 85 % omaa pääomaa
(tätä on vaikea arvioida etukäteen, mutta uskon tai ainakin toivon yhtiön
pidemmällä aikavälillä pyrkivän vahvan kassavirtansa turvin alentamaan
velkaisuuttaan nykyisestä), saamme Konecranes Terexin pääoman kustannukseksi
9,0 % [10 % x 85 % + 4 % x 15 % x (1 – 20 %)]. Mikäli näkemyksesi oman pääoman
tuottovaatimuksesta tai oman pääoman osuudesta on erilainen, voit valita
taulukosta 2 paremmin näkemystäsi kuvaavan pääomakustannuksen.
Taulukko 2. Pääoman
kustannus oman pääoman tuottovaatimuksen ja oman pääoman osuuden vaihdellessa,
kun vieraan pääoman tuottovaatimus on 4 % ja yhtiöverokanta 20 %.
Konecranesin kasvuksi
olen arvonmäärityksissäni olettanut aina 5 %, sillä olen uskonut yhtiön
kasvavan keskimääräisen talouskasvun mukaisesti. En muuta tätä oletusta fuusion
takia, joten käytetään sitä myös Konecranes Terexin arvonmäärityksessä.
Vahvassa
skenaariossa (synergiahyötyjen toteutuminen täysin
suunnitelmien mukaan) Konecranes Terexin liiketoiminnan arvo vuoden 2018 alussa
on 7,6 miljardia EUR:
Konecranesilla on
nettovelkaa 0,2 miljardia ja Terexillä 1,5 miljardia, joten nettoarvoksi
(osakekannan arvoksi) saadaan 5,9 miljardia EUR:
Konecranesin
osakemäärä on 57,9 milj. kpl ja Terexin 108,6 milj. kpl, ja koska fuusion
yhteydessä tapahtuvassa osakevaihdossa jokaisella Terexin osakkeella saa 0,8
Konecranesin osaketta, uuden yhtiön osakemäärä tulee olemaan 144,8 milj. kpl
(57,9 + 0,8 x 108,6). Näin ollen Konecranes Terexin osakkeen arvo fuusion
onnistuneen läpiviennin jälkeen vuoden 2018 alussa on 40,7 EUR:
Tämä ei kuitenkaan
vielä kuvaa osakkeen arvoa tänään. Fuusion läpivientiin liittyy huomattavaa
epävarmuutta ja näkyvyys parin kolmen vuoden päähän on siksi heikko. Vaikka
sijoittaja pitäisi synergiahyötyjen realisoitumista varmana, ei hänen missään
nimessä tule maksaa osakkeen tulevaa (vuoden 2018) arvoa tänään. Vuoden 2018
arvo on diskontattava nykyhetkeen vähintään edellä kuvattua tuottovaatimusta
käyttämällä. On myös perusteltua käyttää tätä suurempaa tuottovaatimusta, sillä
kuten todettu, fuusioon liittyy normaalia suurempia riskejä.
Normaalilla 10 % oman
pääoman tuottovaatimuksella Konecranesin osakkeen nykyarvo on 33,4 EUR, kun
huomioimme myös ”siirtymäjakson” aikana maksettavat osingot, joiksi ennustan
nykytason mukaisesti 1,10 EUR/osake:
Jos käytämme
”siirtymäjakson” aikaisena tuottovaatimuksena, sanotaan vaikka 15 % mikä
mielestäni kuvaa paremmin vallitsevaa riskitasoa, osakkeen arvo on 29,3 EUR
(ns. ”varovainen arvo”).
Kohtuullisessa
skenaariossa (synergiahyödyistä puolet toteutuu)
liiketoiminnan arvoksi saadaan 6,3 miljardia EUR, nettoarvoksi 4,7 miljardia
EUR ja osakkeen arvoksi 32,3 EUR vuoden 2018 alussa, jolloin osakkeen nykyarvo
normaalilla oman pääoman tuottovaatimuksella (10 %) on 27,0 EUR:
Konecranesin osakkeen
nykyarvo ”siirtymäkauden” poikkeuksellisella tuottovaatimuksella (15 %) on 23,7
EUR.
Heikossa
skenaariossa (synergiahyödyt eivät toteudu)
liiketoiminnan arvo on 5,1 miljardia EUR, nettoarvo 3,4 miljardia EUR ja
osakkeen arvo 23,5 EUR vuoden 2018 alussa, jolloin osakkeen nykyarvo
normaalilla oman pääoman tuottovaatimuksella on 20,4 EUR:
Konecranesin osakkeen
nykyarvo ”siirtymäkauden” poikkeuksellisella tuottovaatimuksella on 18,0 EUR.
Vaikka heikossa
skenaariossa sijoittajalla ei ole ”downside-riskiä” synergioiden toteutumiseen
liittyen (koska tässä skenaarioissa synergioiden ei uskota toteutuvan),
kannattaa normaalia suurempaa tuottovaatimusta silti käyttää. Iso fuusio johtaa
aina haasteisiin myös ”ylärivin” säilyttämisen suhteen, sillä sisäisiin
asioihin panostaminen on aina pois asiakkaiden palvelemisesta.
Taulukko 3. Konecranes
Terexin arvo eri skenaarioissa.
Konecranes
Terexin hinnoittelukertoimeen perustuva arvo
Tarkastellaan
Konecranes Terexin arvoa seuraavaksi hinnoittelukertoimen avulla. Käytetyimmät
kertoimet liiketoiminnan arvonmäärityksessä ovat EV/EBITDA (liiketoiminnan
arvon ja käyttökatteen suhde) ja EV/EBIT (liiketoiminnan arvon ja liikevoiton
suhde). Koska olen edellä jo määrittänyt yhtiön liikevoitot eri skenaarioissa,
hyödynnetään tällä kertaa EV/EBIT-kerrointa. Sen avulla Konecranes Terexin
liiketoiminnan arvo lasketaan seuraavasti:
Koska olemme jo
määrittäneet normaalit liikevoitot (EBIT) eri skenaarioissa, tehtävämme on enää
arvioida millaisella EV/EBIT-kertoimella uusi yhtiö tullaan markkinoilla
hinnoittelemaan. Edellä esitetyn analyysin perusteella Konecranes Terex tulisi
hinnoitella vahvassa skenaariossa EV/EBIT-kertoimella 12,6 (7,6 / 0,6),
kohtuullisessa skenaariossa kertoimella 11,6 (6,3 / 0,545) ja heikossa
skenaariossa kertoimella 10,3 (5,1 / 0,49). On siis päivän selvää, että
Konecranesin keskimääräinen EV/EBIT 14 on liian korkea kerroin uudelle
yhtiölle. Toisaalta Terexin EV/EBIT 9 on analyysini perusteella liian matala
kerroin. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan (vahva skenaario), uusi
Konecranes Terex tullaan hinnoittelemaan lähelle toimialan mediaania (EV/EBITDA
13).
Taulukko 4.
Konecranesin osakkeen arvo (EUR) 2016 alussa Konecranes Terexin
EV/EBIT-kertoimen ja synergioiden toteutumisen perusteella.
Mediaaniarvostuksella
ja synergioiden toteutuessa Konecranes Terexin liiketoiminnan arvo vuonna 2018
on 7,8 miljardia EUR, mikä vastaa 42,5 EUR osakekohtaista arvoa eli
Konecranesin osakkeen nykyarvona 34,6 EUR (10 % oman pääoman
tuottovaatimuksella ja ”siirtymäkauden” osingot huomioituna), kuten
taulukko 4 osoittaa. Alle tämän hinnan Konecranesin osaketta voidaan pitää
aliarvostettuna.
Jos synergioista
toteutuu 25 % – 75 %, Konecranes tullaan hinnoittelemaan 11 ja 12 väliin
asettuvilla kertoimilla ja Konecranesin osake on oikein arvostettu 25 EUR – 31
EUR haarukassa.
Jos fuusio ei tuo
lainkaan synergiahyötyjä, uutta Konecranes Terexiä ei tulla hinnoittelemaan
juurikaan yli 10 EV/EBIT-kertoimella. Mikäli et usko synergioihin, Konecranesin
osakkeesta ei siis kannata tällä hetkellä maksaa kovin paljon yli paria
kymppiä.
Konecranesin
osakkeen potentiaali
Tätä kirjoittaessani
(10.1.) Konecranesin osakkeen hinta pörssissä on 20,8 EUR. Kuten sekä
kassavirtoihin että hinnoittelukertoimeen perustuvasta analyysista voidaan
päätellä, markkinat eivät usko synergiahyötyjen toteutumiseen. Sijoittaja, joka
luottaa täysin johdon suunnitelmiin, voi odottaa yli 50 % kurssinousua
viimeistään siinä vaiheessa, kun synergioiden toteutumisesta on selkeää
näyttöä. Vaikka vain puolet johdon lupailemista synergiahyödyistä
realisoituisi, osakkeen nousupotentiaali on 30 – 50 % parin seuraavan vuoden
horisontilla.
Konecranesin
osakkeen arvo eri tuottovaatimuksilla
Korostan aina
analyyseissani sijoittajan tuottovaatimuksen merkitystä. Pelkillä osakkeen
”oikeilla arvoilla” tai ”tavoitehinnoilla” sijoittaja ei tee mitään, vaan
tärkeämpää on ymmärtää millaista tuottoa pörssi tarjoaa kullakin hinnalla.
Tässä analyysissa käyttämäni 9 prosentin pääoman kustannus (eli tuottovaatimus
koko liiketoiminnan tasolla) ja sitä vastaava 10 % oman pääoman tuottovaatimus
kuvaavat mielestäni hyvin nykyisen Konecranesin ja uuden Konecranes Terexin
riskiin perustuvaa tuotto-odotusta. Analyytikoiden yleiseen konsensukseen
verrattuna oma arvioni tästä markkinoiden vaateesta on kuitenkin hieman
yläkanttiin. Esimerkiksi Inderes on määrittänyt Konecranesin pääoman
kustannukseksi vain 8 % ja oman pääoman tuottovaatimukseksi 9 %. Kun muistetaan,
että tuottovaatimuksen laskiessa, osakkeen arvo nousee (ja päinvastoin), ei
laatimaani arvonmääritystä voi ainakaan pitää liian optimistisena.
Alla taulukossa 5
on vielä herkkyysanalyysi Konecranesin osakkeen nykyisestä arvosta
tuottovaatimuksesta riippuen. Koska oma tuottovaatimukseni on 12 % enkä usko
suunniteltujen synergiahyötyjen täysimääräiseen toteutumiseen (fuusioiden ja
yritysostojen epäonnistumisesta on olemassa niin paljon tutkimustuloksia),
joudun vielä malttamaan mieleni ja odottelemaan vähän matalampia hintoja. Hyvä
nyrkkisääntö kaikkiin synergiahypetyksiin on ottaa lupauksista puolet pois,
jolloin saan oman osto-ohjelmani aloitushinnan 17 EUR kieppeille.
Taulukko 5.
Konecranesin osakkeen arvo eri skenaarioissa oman pääoman tuottovaatimuksen
mukaan.
Fuusion
hinta Konecranesin nykyomistajien näkökulmasta
Tarkastellaan vielä
lopuksi lyhyesti millaiset fuusion ehdot ovat Konecranesin nykyomistajien
kannalta. Onko vaihtosuhde, jossa yhdellä Terexin osakkeella saa 0,8 uuden
yhtiön osaketta, riittävän hyvä Konecranesin omistajille? Luodaanko
yritysjärjestelyllä arvoa?
Esitin viime vuoden
marraskuussa julkaistussa kirjoituksessa ”Löytyykö
Helsingin pörssistä ostettavaa nykyhinnoilla” itsenäisen Konecranesin osakkeen arvoksi 20,1 EUR
käyttäen samoja arvoajureita kuin tässä kirjoituksessa (oman pääoman tuotto 18
%, oman pääoman tuottovaatimus 10 % ja kasvu 5 %). Tämä arvo on lähes
täsmälleen sama kuin uuden fuusioyhtiön osakkeen arvo ilman synergiahyötyjä.
Toisin sanoen yritysjärjestely luo arvoa, jos edes jokin suunniteltu
synergiahyöty saadaan käytännössä realisoitua. Hieman toisesta näkökulmasta
tarkasteltuna voidaan todeta, että Konecranesin nykyomistajat eivät onnekseen
ole maksaneet synergioista mitään, vaan kaikki säästöt ovat ikään kuin plussaa.
Monesti valitettavasti näkee yritysostoja, joissa oletetuista synergioista
maksetaan täysi hinta ja vain murto-osa niistä käytännössä toteutuu. Toisessa
ääripäässä erinomaisen hyvä yritysostaja kykenee ostamaan toisen yhtiön
alihinnalla, jolloin kauppa luo arvoa, vaikkei mitään synergioita olisi edes
tarjolla. Edellä kuvatun nojalla, pidän Konecranesin ja Terexin fuusion ehtoja
(hintaa) aikalailla neutraalina. Ei siis mikään jättipotti nykyomistajille,
muttei myöskään mikään hutikuti. Koska kyse on fuusiosta eikä yritysostosta on
toisaalta aika luonnollista, että kaupan ehdot ovat hyvin tasapuoliset
molemmille osapuolille.
Täytyy aina muistaa,
että järjestely sisältää riskejä, joita kaikkia en ole tässä analyysissa
mallintanut. ”Siirtymäkauden” aikaiset mahdolliset asiakasmenetykset voivat
syödä liikevaihtoa ja järjestelyn kertaluonteiset kustannukset joka tapauksessa
tulevat heikentämään lähiaikojen tulosta. Mahdollisten synergioiden
vastapainona on siis riskejä.
Yhteenveto
Tämän vuoden ensimmäisen
vuosipuoliskon aikana toteutuvassa Konecranesin ja Terexin fuusiossa muodostuu
uusi noin 8 miljardin euron liikevaihtoa tekevä yhtiö. Fuusion jälkeen
Konecranesin nykyiset omistajat omistavat enää 40 % uudesta yhtiöstä.
”Korvauksena” Konecranesin omistajat saavat käsiinsä kokonaisuuden, jonka
liikevaihto on nelin- ja liikevoitto viisinkertainen Konecranesin
nykylukuihin verrattuna. Lisäksi järjestely antaa mahdollisuuden liikevoiton
tasolla 110 mEUR defensiivisiin synergiahyötyihin.
Vaikka järjestely
vahvistaa Konecranesin kilpailuetua, joutuu yhtiö ostamaan itseensä nähden
heikompaa liiketoimintaa. Tästä syystä uuden yhtiön pääoman tuotto tulee
jäämään Konecranesille tyypillisestä erinomaisesta tasosta. Myös tase on
uudessa yhtiössä Konecranesin nykytasetta selvästi heikompi. Konecranes Terex
on siten laadultaan Konecranesia huonompi yhtiö ja täyttää vain niukasti
laatuyhtiölle asettamani kriteerit. Koska fuusion ehdot
suhteessa synergiapotentiaaliin ovat Konecranesin nykyomistajien kannalta
kuitenkin ihan riittävän hyvät, kallistuu yritysjärjestelyn vaakakuppi omissa
silmissäni enemmän hitin kuin hudin puolelle, vaikkei mistään jättipostista
voikaan puhua.
Mikäli kaikki
suunnitelman mukaiset synergiahyödyt toteutuvat, Konecranesin osakkeen arvo on
tänään noin 30 – 35 EUR (riippuen luotatko arvonmäärityksessä enemmän
kassavirtamalliin vai hinnoittelukertoimeen tai haluatko ”turvamarginaalia”
parin seuraavan vuoden ”siirtymäkauden” ajalta). Jos vain puolet synergioista
toteutuu, osakkeesta kannattaa maksaa tänään 24 – 30 EUR. Jos pidät johdon
puheita synergioista vain toiveajatteluna, Konecranesin osakkeesta ei kannata
maksaa kuin 18 – 21 EUR.
Koska osakkeen hinta
on pörssissä 20,8 EUR, markkinat eivät usko synergioiden toteutumiseen. Jos
sijoittajan tuottovaatimus on markkinoiden (keskimääräisen) vaateen mukainen ja
hän luottaa fuusion tuovan edes jonkinlaisia säästöjä, kannattaa osakeostoja nykyhinnalla
harkita vakavasti. Koska oma tuottovaatimukseni on markkinoiden vaadetta
korkeampi ja uskon, että vain noin puolet synergioista toteutuu, tulen
aloittamaan Konecranesin uuden osto-ohjelman vasta noin 17 EUR kurssitasolla,
mikäli osake sinne asti putoaa.
R.W.
Kirjoitus on julkaistu alunperin Nordnet Blogissa 11.1.2016:
https://www.nordnet.fi/blogi/konecranesin-ja-terexin-fuusio-hitti-vai-huti/
_________
*) DuPontin mallin
mukaan:
Sijoittamalla kaavaan
ROE = 15 %, velan kustannus = 4 % ja gearing = 15 % / 85 % = 17,6 %, saadaan
sijoitetun pääoman tuotoksi (ROI) 13,5 %
___________
Lue lisää