Kassavirtamalleja (DCF-malleja) osakkeen arvonmäärityksessä hyödyntävien sijoittajien yksi keskeisimmistä haasteista on yhtiön tulevan liikevaihdon ja liikevoiton ennustaminen. Loppujen lopuksi sijoitustoiminnan menestyksellisyys ei riipu käytetystä arvonmääritysmallista, vaan malliin syötetyistä oletuksista ja ennusteista. Tästä syystä menestyminen osakemarkkinoilla edellyttää järkevästi laadittuja ja realistisia ennusteita. Kenelläkään meillä ei tietenkään ole sitä kuuluisaa kristallipalloa, mutta on olemassa muutamia hyviä ennustemenetelmiä, joita käyttämällä sijoittaja parantaa huomattavasti todennäköisyyttään saada aikaan järkevä ennuste ja sitä kautta realistinen näkemys osakkeen arvosta. Samalla tavalla kuin osakkeen arvonmääritysmallit myös mallien input-muuttujien ennustamiseen käytetyt menetelmät ovat pitkälti toimialakohtaisia. Siksi sijoittajan on hyvä tietää millä tavalla liikevaihtoa ja liikevoittoa kannattaa ennustaa kunkin toimialan kohdalla. Seuraavaksi tarkoitukseni on kuvata kuinka olen itse tottunut ennusteita laatimaan erityyppisten yhtiöiden kohdalla.
Riippumatta käytetystä
arvonmääritysmallista (osinkomalli, vapaan kassavirran malli, lisäarvomalli)
yhtiön liikevoiton ennustaminen esimerkiksi 5-10 vuoden periodille on
sijoittajan kannalta kaikkein olennaisinta. Liikevoiton muuntaminen osingoiksi,
vapaaksi kassavirraksi tai taloudelliseksi lisäarvoksi on tämän jälkeen vain
tekniikkaa (olettaen tietysti, että sijoittaja on ennustanut myös muut
laskennassa tarvittavat komponentit).
Liikevoiton ennustamisen
prosessini alkaa liikevaihdon ennustamisella. Käyn aluksi läpi vanhoista
tilinpäätöksistä liikevaihdon 5-10 vuoden historiallisen kehityksen vähintään
koko yhtiön tasolla, mutta mieluiten liiketoimintasegmenttikohtaisesti. Yrityksen
eri liiketoiminnat voivat nimittäin kasvaa hyvin eri tahtia ja nämä erot on
syytä ymmärtää. Historiatiedot antavat perustan, jolle ennuste on hyvä
rakentaa.
Tulevan liikevaihdon
ennustamisessa olen tottunut käyttämään kuutta erilaista lähestymistapaa
toimialasta tai yhtiöstä riippuen. Olen nimennyt menetelmät seuraavasti (nimet
eivät ole vakiintuneita etenkään suomenkielessä): 1) ARPU-menetelmä, 2)
markkinaosuusmenetelmä, 3) hinta/volyymi-menetelmä, 4) ekstrapolointimenetelmä,
5) BKT-menetelmä ja 6) fundamenttimenetelmä.
ARPU-menetelmällä (average revenue per user) liikevaihto määritetään
asiakasmäärän ja asiakaskohtaisen liikevaihdon tulona (yrityksen liikevaihto =
asiakasmäärä x asiakaskohtainen liikevaihto). Menetelmä sopii parhaiten
esimerkiksi telekommunikaatio- ja internetyhtiöiden liikevaihdon ennustamiseen.
Esimerkiksi Elisaa analysoivan sijoittajan tulee ensin arvioida kuinka paljon
yksi keskimääräinen käyttäjä (asiakas) ostaa vuosittain yhtiön palveluja
(internetyhteydet, matkapuhelinliittymät yms.). Tämän arvioiminen on melko
helppoa historiatiedon perusteella, sillä kiinteään kuukausiveloitukseen
perustuvassa liiketoimintamallissa tulovirta per asiakas on hyvin vakaata.
Tämän jälkeen on enää ennustettava asiakasmäärän vuosittainen kasvu esim.
saatavilla oleviin markkina-analyyseihin perustuen. ARPU-menetelmä soveltuu
erityisesti uusiin internetyhtiöihin, joilla ei vielä ole historiallista
liikevaihtoa tai se on hyvin pientä. Tällöin on helpompi lähestyä
asiakaskohtaista liikevaihtopotentiaalia ja yhtiön potentiaalisesti saavuttamaa
osaa markkinasta asiakasmäärällä mitattuna kuin suoraan pyrkiä ennustamaan
kokonaisliikevaihtoa.
Markkinaosuusmenetelmällä
liikevaihto määritetään yhtiön
markkinaosuuden ja markkinan koon (toimialan kokonaisliikevaihto) tulona
(yrityksen liikevaihto = markkinaosuus x markkinan rahamääräinen koko).
Faktatietoina menetelmässä tarvitaan yhtiön markkinoiden sen hetken koko ja yhtiön
markkinaosuudet näillä markkinoilla (yhtiö voi toimia yhdellä tai useammalla
markkinalla). Tämän jälkeen on ennustettava koko markkinan kasvu ja yhtiön
markkinaosuuden kehittyminen. Markkinaosuusmenetelmää olen käyttänyt mm. Konecranesin
kohdalla (lainaus blogimerkinnästä
24.09.2011):
”Ennusteet perustuvat
seuraaviin yhtiötä ja markkinoita koskeviin faktoihin ja oletuksiin:
·
Laitemarkkinan kasvu 5 % vuodessa
·
Laitemarkkinan koko 8 000 mEUR (2010
lopussa)
·
Markkinaosuus laitteissa 13 % (tällä
hetkellä)
·
Markkinaosuus kasvaa 0,2 % -yksikköä
vuodessa kunnes saavuttaa 14 % tason
·
Kunnossapidon kokonaismarkkinan kasvu 5 %
vuodessa
·
Kunnossapidon kokonaismarkkinan koko 10 000
m EUR (2010 lopussa)
·
Kunnossapidon ulkoistetun markkinan osuus
kokonaismarkkinoista 33 % (2010 lopussa), ts. ulkoistetun markkinan koko 3 300
mEUR
·
Markkinaosuus ulkoistetussa kunnossapidossa
21,7 % (tällä hetkellä)
·
Markkinaosuus kasvaa 0,2 % -yksikköä
vuodessa kunnes saavuttaa 22,7 % tason”
Koska Konecranes toimii
kahdella selvästi erilaisella markkinalla (laitteet ja kunnossapito), joissa
myös markkinaosuudet eroavat selvästi toisistaan, olen tarkastellut markkinoita
erikseen. Yllä kuvatut markkinaosuusmenetelmässä käyttämäni faktat ja oletukset
näkyvät myös alla olevasta taulukosta, kuten myös niiden avulla määritetty
liikevaihtoennuste vuoden 2011 syyskuulta.
Taulukko 1. Konecranesin
liikevaihtoennuste markkinaosuusmenetelmällä vuodelta 2011.
Markkinaosuusmenetelmä
sopii useille toimialoille ja monille erilaisille yhtiöille, mutta oman
kokemukseni mukaan sen käyttö on vaikeaa fragmentoituneiden alojen pienimpien
yhtiöiden kohdalla. Markkina-asemaltaan heikkojen yhtiöiden tapauksessa on
hyvin vaikea ennustaa markkinaosuuksien kehitystä, kun edes sen hetken osuus ei
välttämättä ole selkeästi hahmotettavissa.
Hinta/volyymi-menetelmällä
liikevaihto määritetään tuotteiden volyymin
(myyntimäärän) ja keskihinnan tulona (yrityksen liikevaihto = volyymi x
keskihinta). Tämä menetelmä soveltuu hyvin esim. kuluttajatuoteyhtiöille, jotka
myyvät tyypillisesti yksikköhintaisia tuotteita erotuksena palveluista, joille
volyymin määrittäminen voi olla mahdotonta. Menetelmä on erityisen hyvä myös
raaka-aineteollisuuden yhtiöille, joiden tuotteiden hinta on nähtävillä
päivittäin raaka-ainemarkkinoilla. Käytin hinta/volyymi-menetelmää esim.
Talvivaaran kohdalla, kun tutustuin yhtiöön ensimmäistä kertaa vuonna
2011.
Taulukko 2. Talvivaaran
liikevaihtoennuste hinta/volyymi-menetelmällä vuodelta 2011.
Hinta/volyymi-menetelmän
käyttäminen edellyttää hyvää ymmärrystä yrityksen liiketoimintamallista sekä
hinnan ja volyymin trendeistä. Esimerkiksi juuri raaka-aineyhtiöiden kohdalla
sijoittajan on varottava liian korkean hinnan käyttämistä pitkälle
tulevaisuuteen ulottuvissa ennusteissa. Raaka-ainemarkkinoiden buumin huipulla
hinnat voivat olla moninkertaiset pitkän aikavälin keskiarvoihin nähden,
pohjahinnoista puhumattakaan. Itse opin tämän kantapään kautta, kiitos
Talvivaaran.
Ekstrapolointimenetelmä, on käyttämistäni menetelmistä yksinkertaisin ja siinä
ainoastaan ekstrapoloidaan historiallista kasvutrendiä tulevaisuuteen
useimmiten lineaarisesti (ns. viivoitinanalyysi), mutta joissain tapauksissa
myös eksponentiaalisesti. Lineaarisessa ekstrapoloinnissa kasvun odotetaan
pysyvän entisen suuruisena (tasaisena), kun taas eksponentiaalisessa
ekstrapoloinnissa kasvun odotetaan kiihtyvän. Menetelmän helppoudesta johtuen
se on analyytikoiden ylivoimaisesti eniten käyttämä tapa liikevaihtoennusteen
laatimiseen. Liikevaihdon kasvu riippuu hyvin paljon liiketoiminnan elinkaaren
vaiheesta sekä taloussyklistä. Liiketoiminnan kasvuvaiheen korkeat kasvuluvut
tyypillisesti pienenevät siirryttäessä kypsään vaiheeseen. Erityisesti
syklisillä toimialoilla, kuten konepajateollisuudessa, ekstrapolointi on hyvin
vaarallista, sillä suhdannevaiheen (syklin) muuttuminen vaikuttaa yhtiön
liikevaihtoon merkittävästi. Suhdanteen huipulla ekstrapolointiin syyllistyvä
analyytikko ajaa ennusteillaan pahasti metsään. Tästä syystä viisainta olisi
käyttää suhdanteen yli normalisoituja lukuja lähtötasona (baseline). Ainoastaan
muutamilla toimialoilla, kuten yhdyskuntapalveluissa (esim. Fortum),
liikevaihdon voi olettaa kasvavan melko tasaisesti tästä ikuisuuteen.
Suosittelenkin ekstrapolointimenetelmän käyttämistä (ilman ”normalisointia”)
ainoastaan tämän tyyppisillä stabiileilla toimialoilla.
BKT-menetelmä on myös melko yksinkertainen ja sen logiikka on
vedenpitävä ja helppo ymmärtää. Siksi se on oma suosikkimenetelmäni. Siinä
keskeisenä lähtöoletuksena tai oikeastaan faktana on, että keskimääräisen
yhtiön liikevaihto kasvaa aina BKT:n (bruttokansantuotteen) kasvun mukaisesti.
Hieman mutkia suoristaen voidaan todeta, että BKT kuvaa kaikkien yhtiöiden
yhteenlaskettua liikevaihtoa, jolloin sen kasvu kuvaa keskimääräisen yhtiön
kasvua. Historian perusteella nominaaliseksi (nimelliseksi) BKT:n kasvuksi
voidaan olettaa 5 % (reaalinen BKT:n kasvu plus inflaatio). Näin ollen ennustan
jokaisen yhtiön, jota pidän laadultaan keskinkertaisena (ei kestävää
kilpailuetua ja/tai toimii elinkaarellaan kypsässä vaiheessa), kasvavan
liikevaihdoltaan 5 % vuodessa. Keskimääräistä parempien yhtiöiden (kestävä
kilpailuetu ja/tai toimii elinkaarellaan kasvuvaiheessa) kohdalla ennustan
liikevaihdon kasvuksi 6 %. Prosenttiyksikön verran parempi kasvu selittyy
yhtiöiden markkinan keskimääräistä nopeammalla kasvulla, yhtiön kyvyllä viedä
markkinaosuutta kilpailijoilta tai/ja yhtiön kyvyllä nostaa hyvän
neuvotteluvoimansa ansiosta hintoja inflaatiota nopeammin. Vastaavasti
keskimääräistä heikompien yhtiöiden kohdalla käytän liikevaihdon
kasvuodotuksena 4 %. Saatan käyttää tätä kasvua tosin myös hyvin laadukkaiden
yhtiöiden kohdalla (esim. Fortum), jos markkina yksinkertaisesti ei kauheasti
kasva. En siis väitä, että yllä kuvaamani logiikka olisi kiveen hakattu, mutta
tyypillisesti noudatan sitä kuvatun mukaisesti. Vaikka menetelmä sinällään on
helppo ja suoraviivainen, mikään ei takaa sitä, että osaisin arvioida yhtiöiden
laadukkuutta oikein. Historiallinen laadukkuus kun ei välttämättä aina johda
tulevaisuuden laadukkuuteen. Näin ollen tämäkin menetelmä sisältää omat heikkoutensa.
Fundamenttimenetelmässä
liikevaihtoennuste perustuu nimensä
mukaisesti yrityksen kahteen perusfundamenttiin, oman pääoman tuottoon (ROE) ja
investointisuhteeseen (plowback ratio = 1 – payout ratio). Menetelmässä
pyritään ensin määrittämään ns. tuloksen kestävä kasvutekijä, joka on oman
pääoman tuoton ja investointisuhteen tulo. Tämä on intuitiivisestikin helposti
ymmärrettävissä. Mitä enemmän yritys investoi (kiinteään omaisuuteen ja/tai
käyttöpääomaan) ja mitä paremman tuoton se näille investoinneille saa, sitä
nopeammin yhtiön tulos luonnollisesti kasvaa. Oman pääoman tuottoa ja siten
tulosta voi kasvattaa kustannuksia karsimalla tai liikevaihtoa nostamalla,
mutta pitkällä aikavälillä (kestävästi) tämä onnistuu vain jälkimmäisellä
tavalla (kustannussäästöissä tulee lopulta raja vastaan). Siksi tuloksen
kestävää kasvutekijää voidaan käyttää myös liikevaihdon kasvutekijänä.
Sijoittaja voi arvioida investointisuhdetta historiallisen voitonjaon kautta ja
oman pääoman tuottoa analysoimalla yhtiön kilpailuasemaa ja kilpailuetuja.
Näitä analysoimalla saat selville onko yhtiöllä edellytyksiä ylläpitää
historiallista oman pääoman tuotto tulevaisuudessa. Alla oleva taulukko kertoo
millaista liikevaihdon kasvua voi odottaa yhtiöltä riippuen sen oman pääoman
tuotosta ja investointisuhteesta.
Taulukko 3. Kestävä
kasvutekijä ROE:n ja investointisuhteen funktiona.
Näiden kuuden varsinaisen
menetelmän lisäksi sijoittaja voi käyttää hyväksi yhtiön johdon ohjeistusta.
Ongelmana tässä on se, että tyypillisesti johto ohjeistaa vain tulevaa
kvartaalia tai seuraavaa vuotta. Pidemmälle tulevaisuuteen ulottuvia
liikevaihtoennusteita voi pyrkiä tekemään myös erilaisten
markkinatutkimuslaitosten ennusteiden pohjalta.
Seuraavaksi siirrytään
liikevaihdosta liikevoiton ennustamiseen. Liikevoitto saadaan luonnollisesti
vähentämällä liikevaihdosta liiketoiminnan pyörittämiseen uppoavat kustannukset
(ml. poistot). Itse jaottelen kustannukset usein vielä muuttuviin ja kiinteisiin,
jotta saisin selville yhtiön kustannusrakenteen ja pääsisin sitä kautta
paremmin perille yhtiön liiketoimintamallista. Kustannusrakenteen ymmärtäminen
on olennaista, kun edetään kohti liikevoiton ennustamista. Alla vielä tarkempi
kuvaus liikevoiton muodostumisesta välivaiheineen:
Kuva 1. Liikevoiton
muodostuminen tuloslaskelmassa.
Periaatteessa
liikevoittoennusteen voi laatia ennustamalla kustannukset (kokonaisuudessaan
tai eroteltuna muuttuviin ja kiinteisiin) ja poistot erikseen esim.
historiatiedon valossa ja vähentämällä nämä kunkin tulevan vuoden
liikevaihdosta. Olen kuitenkin huomannut, että tällainen lähestymistapa on
käytännössä erittäin huono. Liikevaihdon ekstrapolointi on vielä tietyin
reunaehdoin perusteltavissa (kuten yllä kuvattiin), mutta kustannuksiin tämä
menetelmä ei sovi. Tämä johtuu siitä, että kustannukset riippuvat lähes aina
liikevaihdosta. Mitä enemmän yhtiön kokonaiskustannuksista on muuttuvia, sitä
suurempi on kustannusten ja liikevaihdon riippuvuus. Ainoastaan toimialoilla,
joilla kustannusrakenne muodostuu lähes täysin kiinteistä kustannuksista, kuten
esim. it-softateollisuudessa, liikevaihdon kasvu ei nosta kustannuksia kuin
korkeintaan marginaalisesti. Tästä syystä muodostan liikevoittoennusteen
nykyään aina käyttämällä normalisoitua liikevoittomarginaalia (EBIT-%) eli
liikevoiton ja liikevaihdon suhdetta (liikevoitto = normalisoitu EBIT-% x
liikevaihto). Toimialoilla tai yhtiöillä, joilla merkittävä osa kustannuksista
on muuttuvia, käytän aina samaa liikevoittomarginaalia koko ennusteperiodin
ajan (tai siihen asti kunnes uskon kilpailuedun murenevan ja marginaalien
laskevan tästä syystä). Sitä vastoin mittakaavaetuja (economies of scale)
nauttivien yhtiöiden kohdalla nostan marginaalia liikevaihdon kasvaessa. Tämä
johtuu siitä, että liikevaihdon kasvu laskee näiden yhtiöiden
yksikkökustannuksia, koska niiden kustannuksista merkittävä osa on kiinteitä.
Kun nämä myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen ja hallinnon
overhead-kustannukset jaetaan useammalle suoritteelle (volyymin kasvaessa),
marginaalit paranevat.
Laadin itse
liikevoittoennusteet yleensä 10 vuodeksi. Tämän jälkeen on helppo muodostaa
ennusteet nettotulokselle (huomioimalla korkokulut ja verot) ja
kassavirtamalleissa käytettäville muuttujille. Realistinen liikevoittoennuste
on lopputulos huolellisesta yhtiön strategisesta analyysista ja oikeiden
ennustemenetelmien käytöstä. Samalla se on lähtökohta uskottavalle osakkeen
kassavirtaperusteiselle arvonmääritykselle.
R.W
__________
Kirjoittaja
omistaa tekstissä mainituista yhtiöistä Fortumia, Konecranesia ja Talvivaaraa.
Sijoitusneuvonta
on luvanvaraista toimintaa. Tässä blogissa esitetyt ajatukset eivät ole
sijoitusneuvoja. Kukaan ei voi antaa oikeita neuvoja tuntematta sijoittajan
taloudellista tilannetta, sijoitushorisonttia, riskinsietokykyä tai muita hänen
sijoitussuunnitelmansa yksityiskohtia. Pelkästään blogin välityksellä ei ole
myöskään mahdollista käsitellä sijoituskohteita sillä tarkkuudella kuin
jokaisen sijoittajan tulisi tehdä ennen sijoituspäätöksen tekoa.
Kuvalähde:
computerland.be
Kirjoitus on julkaistu alunperin Nordnet Blogissa 14.9.2014